רכבת העמק
דיברנו לא מעט על רכבת העמק והשתלבותה במהפכת הפיתוח בצפון. אז מה שנראה כחלום הופך למציאות- משרד התחבורה באמצעות הזרוע המבצעת, חברת נתיבי ישראל, מפיחים חיים בתוואי רכבת העמק הישנה.
עבודות התשתית נמצאות בעיצומן ובהשקעה של 4 מיליארד שקלים רכבת העמק בין חיפה לבית שאן בדיוק כמו לפני 109 שנים יצאה לדרך. הפרויקט הגרנדיוזי הזה, ואולי היומרני מכולם אחרי כביש 6 נועד לקצר זמני נסיעה בין מרכז הארץ לפריפריה, ועתיד לשנות את פני הצפון כולו. התעוררות פירושה תנופה תעסוקתית ותיירותית, ונהירה של זוגות צעירים ומשפחות להתגורר באזורים הרחוקים ממרכז הארץ, הודות לזמני הנסיעה שיתקצרו באופן משמעותי וישפרו את איכות החיים.
בנוסף, הרכבת תעלה את ערך הנדל"ן של הישובים לאורך התוואי, דבר שכבר נראה באזור תוואי המסילה. ברמה הלאומית תשרת המסילה את מפעלי העמק והבקעה, שיקושרו למערכת המסילות הארצית, במהלך שאמור לעודד באופן טבעי את הפיתוח המקומי. לתושבי העמק תקצר הרכבת את זמני הנסיעה לחיפה, והיא עשויה למשוך אוכלוסייה חדשה לאזור המרוחק.
מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, ניסים פרץ סבור כי פרויקט רכבת העמק החדשה , עונה על אתגרים רבים כמו קירוב הפריפריה למרכז, מתן מענה לנסיעה בטוחה ועידוד צמיחה בפריפריה.
על פי התכנית מחברים 60 ק"מ של מסילות ברזל שכבר הנוחו, בין חיפה לבית שאן והרכבת תאיץ על הפסים החדישים במהירות של 160 קמ"ש ותאפשר להגיע מעמק בית שאן לחיפה תוך כ- 50 דקות, כולל עצירה בכל חמש התחנות: לב המפרץ, יקנעם-כפר יהושע, מגדל העמק- כפר ברוך, עפולה ובית שאן.
התחנות נמצאות בשלבי גמר עבודות ורובן הוקמו לצד תחנות הרכבת הישנות ותוכננו ברוח תקופת רכבת העמק הישנה והמיתולוגית, עם כבוד והערכה למבנים הוותיקים בעלי האופי הייחודי.