חדשות חברתיות

Top Menu

  • דף הבית
  • אודות
  • צור קשר
  • פרסם אצלנו

Main Menu

  • דף הבית
  • חדשות
    • כללי
    • משפט
    • משטרה
  • חדשות מקומי
    • חדשות חברתיות
    • חינוך
    • כללי
  • ארועים
    • התנדבות
    • התרמות
    • יוזמות חברתיות
  • פנאי
    • מעניין מאוד
    • אוכל
    • רפואי
    • תרבות
  • מאמרים מקצועיים
    • משפטי
    • רפואה
    • כללי
  • כלכלה
    • חברתית
    • פיננסי
    • צרכנות
  • ספורט
    • ספורט אתגרי
    • ספורט חובבני
  • חדשות חברתיות ביוטיוב
  • דף הבית
  • אודות
  • צור קשר
  • פרסם אצלנו

logo

Header Banner

חדשות חברתיות

  • דף הבית
  • חדשות
    • קרדיט CHatgpt

      אומ"ץ לוחצת לקדם חוק שיבטיח ריבית הוגנת לציבור

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (12/06/2025)
      0
    • בית המשפט הכריע: כל אחד יקבל כלב ויממן את גידולו

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (09/06/2025)
      0
    • גוש במוח לא טופל בזמן – האישה נאלצה לעבור 4 ניתוחים ונפטרה ...

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (06/06/2025)
      0
    • הדמייה של CHATGPT AI

      קטרגייט מסתעפת: קריאה לזמן את בנו של ראש הממשלה לעדות

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (05/06/2025)
      0
    • מהכנס בלונדון אל בית המשפט: כשהחשד לבגידה הפך לסערת גירושין מתוקשרת

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (03/06/2025)
      0
    • מיקור חוץ לעובדים סוציאליים: ניסוי חברתי או פגיעה בציבור החלש?

      מיקור חוץ לעובדים סוציאליים: ניסוי חברתי או פגיעה בציבור החלש?

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (29/05/2025)
      0
    • האם שפויה, הילדים תובעים: מאבק משפטי סביב זוגיות עם צעיר ב-25 שנה

      האם שפויה, הילדים תובעים: מאבק משפטי סביב זוגיות עם צעיר ב-25 שנה

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (27/05/2025)
      0
    • חוק השידורים החדש: אומ"ץ מזהירה מהפיכה שקטה נגד חופש העיתונות בישראל

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (21/05/2025)
      0
    • נישואין פתוחים, חובות וסיום יקר: הגט שנמכר במו"מ כואב

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (19/05/2025)
      0
    • כללי
    • משפט
    • משטרה
  • חדשות מקומי
    • מענק לימודים גם להורים החיים יחד? אומ"ץ מציגה הצעה חברתית חדשה

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (19/05/2025)
      0
    • צילום של חברות המשלחת בטרקלין העסקים בקראון פלאזה חיפה. צילום: מ.ל.ת

      משלחת נשים בכירות מארה"ב וארגנטינה התארחו בטרקלין העסקים במלון קראון פלאזה חיפה

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (09/05/2025)
      0
    • 20 שנות בגידה, 3 ילדים, ומאהבת שהתעייפה: הסוף הבלתי נמנע של נישואים ...

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (11/03/2025)
      0
    • מפגש תרבותי במועדון קוראות חיפה: ערב מרתק ב"אוונגרד רזידנס"

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (02/02/2025)
      0
    • "מאבק ועד קריית חיים והנהגת ההורים נשא פרי: הקלות משמעותיות בבגרויות לתלמידי ...

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (06/12/2024)
      0
    • לוח בכיתה קרדיט CHATGPT OPEN AI

      ועד קרית חיים דורש משר החינוך להרחיב את ההקלות במבחני הבגרות

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (11/11/2024)
      0
    • שר העבודה, יואב בן צור (ש"ס), הגיע לבית הספרדי בחיפה בתמונה עו"ד יוסף גילאור, מורן מזרחי, מנהלת הקרנות של הביטוח הלאומי, ויפה בן וליד, מנהלת קרן הסיעוד קרדיט צילומים הללי אורגינל

      ביקור משמעותי וגם מרגש: שר העבודה, יואב בן צור (ש"ס), הגיע לבית ...

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (04/07/2024)
      0
    • בגידה

      האם לפתוח את הנישואין?

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (22/01/2024)
      0
    • במעמד שר החוץ ונציג משפחות החטופים: הדלקת נרות מרגשת ב"יד עזר לחבר"

      במעמד שר החוץ ונציג משפחות החטופים: הדלקת נרות מרגשת ב"יד עזר לחבר"

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (13/12/2023)
      0
    • חדשות חברתיות
    • חינוך
    • כללי
  • ארועים
    • מורן-קרוס-צילום-רמי-זרנר, יפעת הללי אברהם, צילום ליאורה ברק

      הרצאה מרתקת "נפגשות באמצע"

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (20/05/2025)
      0
    • לקראת "יום הזיכרון לשואה ולגבורה": הסרט "מיס ניצולת שואה" שזכה בפרס יוקרתי ...

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (23/04/2025)
      0
    • הבית הספרדי חגג את ליל הסדר באווירה משפחתית ומוזיקלית

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (18/04/2025)
      0
    • מרכז השיקום החדש בבית הספרדי נחנך באופן רשמי בנוכחות עשרות אנשי עסקים ...

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (17/02/2025)
      0
    • אירוע מרגש בירושלים: תערוכת "לוחמים למען לוחמים" לחשיפת פצעי הקרב הנסתרים

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (06/02/2025)
      0
    • ערב חברים מעורר השראה לכבוד ספרו החדש של מיכאל בר זוהר

      ערב חברים מעורר השראה לכבוד ספרו החדש של מיכאל בר זוהר

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (04/02/2025)
      0
    • טקס חלוקת המלגות של התאחדות יוצאי תורכיה בישראל – ינואר 2025

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (03/02/2025)
      0
    • הבית הספרדי משיק את 2025: צמיחה, חדשנות וחיבורים להצלחה

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (02/02/2025)
      0
    • עמותת "יד עזר לחבר" קיימה את טקס יום השואה הבינלאומי בסימן הטרגדיה ...

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (27/01/2025)
      0
    • התנדבות
    • התרמות
    • יוזמות חברתיות
  • פנאי
    • חגיגה לבנה על המים...

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (02/06/2025)
      0
    • יפעת הללי עם מירי כהן ואלין כהן

      לראשונה - VIPODCAT פודקאסט לייב ראשון בעופר גרנד קניון חיפה - ובפרק ...

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (28/05/2025)
      0
    • ב"קראון איריס" של "מנו ספנוות" מתכוננים לחגיגת מימונה ענקית על הים

      ב"קראון איריס" של "מנו ספנוות" מתכוננים לחגיגת מימונה ענקית על הים

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (17/04/2025)
      0
    • לקראת פתיחת עונת הקרוזים מנמל חיפה

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (20/03/2025)
      0
    • CROWNE PLAZA HAIFA yefe Nof 111, 34454, Haifa, Israel 04-835-2352 *8233

      "קראון פלאזה חיפה": מבצע לילה שני ב-50%

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (11/03/2025)
      0
    • ערב חברים מעורר השראה לכבוד ספרו החדש של מיכאל בר זוהר

      ערב חברים מעורר השראה לכבוד ספרו החדש של מיכאל בר זוהר

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (04/02/2025)
      0
    • ועד העדה ארגן לצוות גני מיחא יום מרגש במיוחד בירושלים

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (22/12/2024)
      0
    • שבוע הנגישותכל אחד יכול

      שבוע הנגישות של ועד העדה הספרדית חיפה - כל אחד יכול

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (17/12/2024)
      0
    • 115 שנות שירה ושמחה: ערב מרגש לכבוד מקהלת צדיקוב

      היכל התרבות בבת ים היה מלא עד אפס מקום וזו הסיבה: ערב ...

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (18/09/2024)
      0
    • מעניין מאוד
    • אוכל
    • רפואי
    • תרבות
  • מאמרים מקצועיים
    • תיקון פנים צנרת

      תיקון פנים צנרת

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (18/05/2025)
      0
    • מהצטיינות באקדמיה לקרע בזוגיות: כשקריירה משפטית מפרקת את הבית

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (13/05/2025)
      0
    • כשאהבת נעורים הורסת נישואים: הבעל דרש לגור עם אשתו ועם חברתו לשעבר

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (28/04/2025)
      0
    • מה מסתתר מאחורי ההסרה? הטבעת נעלמה – והחשדות הופיעו

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (14/04/2025)
      0
    • בדיקות תקינה לסוללות ומצברים

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (31/03/2025)
      0
    • התלוננה במשך יותר מ-10 שנים על עצירות וכאבי בטן

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (20/03/2025)
      0
    • אומ"ץ לראשי מערכת המשפט: עונש מוות למחבלי החמאס – המענה ההולם לזוועות ...

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (12/03/2025)
      0
    • תוספת מרפסת

      היבטים חוקיים בהוספת מרפסת – כל מה שצריך לדעת לפני שמתחילים

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (03/03/2025)
      0
    • סקירת מערכות מקדמת

      סקירת מערכות מקדמת למה היא כל כך חשובה

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (02/02/2025)
      0
    • משפטי
    • רפואה
    • כללי
  • כלכלה
    • איתור נזילות באמצעות מצלמה טרמית

      איתור נזילות מים במצלמה טרמית

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (17/04/2025)
      0
    • מדפי מתכת

      מדפי מתכת לחנויות: הבחירה החכמה לעסק שלך

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (23/02/2025)
      0
    • מזוזות לבית ולעסק

      מזוזות לבית

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (15/01/2025)
      0
    • איתור נזילות מים באמצעות גז - הפתרון המדויק והמתקדם ביותר

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (08/12/2024)
      0
    • סט תפילין לבר מצווה מחיר

      רכישת סט תפילין לבר מצווה

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (19/09/2024)
      0
    • פרויקט דירות בריבירה האיטלקית. קרדיט צילום: סיון שושן

      הריביירה האיטלקית לא רק לעשירים*

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (15/09/2024)
      0
    • איתור נזילות אקוסטי - טכנולוגיה מתקדמת לזיהוי נזילות מים

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (29/08/2024)
      0
    • שמלות בת מצווה צנועות

      שמלות בת מצווה צנועות - מדריך מקיף לבחירת השמלה המושלמת

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (30/07/2024)
      0
    • טיפים לבחירת שמלת בת מצווה

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (29/02/2024)
      0
    • חברתית
    • פיננסי
    • צרכנות
  • ספורט
    • ליגת הבייסבול בישראל מגיעה לרגע השיא: הגמר

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (23/06/2022)
      0
    • בטקס מצומצם ללא קהל בגלל הקורונה, נחנך בנוף הגליל אצטדיון גרין מחודש, ...

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (10/08/2020)
      0
    • הכדורגלן קיבל פיצויי פיטורין והשלמות שכר

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (16/02/2020)
      0
    • ספי דונר, מנכ"ל טיקטינגו

      ספקית כרטיסים מישראל תמכור כרטיסים של קבוצת רומא האיטלקית

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (13/05/2019)
      0
    • יוסף שאינסקי

      המרוץ לחיים: חייו של מרתוניסט ניצלו ברמב"ם, לאחר שלקה בשבץ מוחי

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (16/12/2018)
      0
    • מוסינקו ברזני ואמיגה אחרי המרוץ

      כבשו את ברלין

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (19/10/2018)
      0
    • עיניים לשניים

      עיניים לשניים

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (11/02/2018)
      0
    • טורניר דודי הללי 2017

      הטורניר השנתי לזכר דודי הללי: כוכבי ריאלטי VS הממשלה

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (18/12/2017)
      0
    • גם השנה יערך בחנוכה טורניר הקט-רגל לזכרו של דודי הללי

      ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (12/12/2017)
      0
    • ספורט אתגרי
    • ספורט חובבני
  • חדשות חברתיות ביוטיוב
  • אומ"ץ לוחצת לקדם חוק שיבטיח ריבית הוגנת לציבור

  • בית המשפט הכריע: כל אחד יקבל כלב ויממן את גידולו

  • גוש במוח לא טופל בזמן – האישה נאלצה לעבור 4 ניתוחים ונפטרה בסבל קשה

  • קטרגייט מסתעפת: קריאה לזמן את בנו של ראש הממשלה לעדות

  • מהכנס בלונדון אל בית המשפט: כשהחשד לבגידה הפך לסערת גירושין מתוקשרת

  • חגיגה לבנה על המים…

  • מיקור חוץ לעובדים סוציאליים: ניסוי חברתי או פגיעה בציבור החלש?

  • לראשונה – VIPODCAT פודקאסט לייב ראשון בעופר גרנד קניון חיפה – ובפרק הראשון ויתארו מירי וגילי כהן – שיחה כנה ואמיתית בין נשים

  • האם שפויה, הילדים תובעים: מאבק משפטי סביב זוגיות עם צעיר ב-25 שנה

  • חוק השידורים החדש: אומ"ץ מזהירה מהפיכה שקטה נגד חופש העיתונות בישראל

  • הרצאה מרתקת "נפגשות באמצע"

  • נישואין פתוחים, חובות וסיום יקר: הגט שנמכר במו"מ כואב

פרשת השבוע
Home›פרשת השבוע›פרשת השבוע יתרו (מקאם חוסייני) – י"ח בשבט תשע"ח (3/1/2018)

פרשת השבוע יתרו (מקאם חוסייני) – י"ח בשבט תשע"ח (3/1/2018)

By עו"ד הללי
ט״ז בשבט ה׳תשע״ח (01/02/2018)
1305
0
Share:
פרשת השבוע - עו"ד אברהם הללי

בס"ד

פרשת השבוע יתרו (מקאם חוסייני)

י"ח בשבט תשע"ח (3/1/2018)

מאת אברהם הללי עו"ד


שבת שלום ט"ו בשבט שמח.

הַתְשׁוּבָה חָשׁוּבָה

דִּבְרֵי חָכָמִים  בְנַַחַת    נִשְמָעִים

וְדִבְרֵי  לֶצִים  כַּהֲבָלִים   נוֹדָעִים

הָבָה נַטֶּה אֹזֶן וְהֵיטֵב  לְהַקְשִׁיב

נִקְנֶה חָכְמָה וְלָדַעַת גָּם  לְהָשִׁיב

כִּי הַתְּשׁוּבָה חָשׁוּבָה

אָדָם רַם וְחָשׁוּב אָדָם חָכָם קָשׁוּב

חָבַר לָעָם  וּלְמִדְיָן  לֹא חָמַד לָשׁוּב

קִבֵּל עֲצַת  חָכָם דְּמִדְיָן בְּמַנְהִיגוּת

אֲשֶׁר נַתְנָה לְיִשְׂרָאֵל  דִּבְרֵי הָגוּת

בְּהַפְרִדוּ חֲקִיקָה מֵשִׁפּוּט

עָלָה וְקִבֵּל מִשָּׁמָיִם עֲשָׂרָה דְּבָרִים

אֲשֶׁר הָיוּ לְדֶרֶךְ חַיִּים דֶרֶךְ יְשָׁרִים

אֶת עֲשֶה וְאַל תעֲשֶׂה אֵין לְהַמְרוֹת

לְיִשְׂרָאֵל מְקוֹרָם בַּעֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת

שֶׁעַל הַחוֹטֵא אֵין לְחַפּוֹת

כֹּל אֶלֶּה עִקָרִים לְמִשְׁמֶרֶת

בְּעֲשֵׂה וּבְאַל תַּעֲשֶׂה בְּדִבְּרוֹת עֲשֶׂרֶת

בַּתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָּב וְזֹו שֶבַּעַל פֶּה נִגְזֶרֶת

בִּדְבַר עִקָּרֵי הָאֱמוּנָה וְאִסּוּר  תְּמוּנָה

וּבְשֵׂאת  שְׁמוֹ  לַשַּׁוְא  סַכָּנָה  טְמוּנָה

וְלנוּחַ בְּשַׁבָּת כְּשֶנֶטֶל הַפַּרְנָסָה עָלָיו

וְהַחוֹבָה לְכַבֵּד תּוֹרַת אֵם וּמוּסַר אָב

וְצִוָּה  לִשְמוֹר חַיֵּי אָדָם  בְּלֹא  תִּרְצַח

וְעַל הַנּוֹאֵף  וְעַל הַגַּנָּב הוּא לֹא פָּסַח

גָּם לְעֵד שֶׁקֶר וְלָחַמְדָּן הוּא לא סָלַח

על אֶלֶּה נֹאמַר וְנוֶֹדה לִשְׁמוֹ יִשְתַּבַח

           

עתה ידעתי כי גדול ה' מכל האלהים

לא בכדי שַׁם הפרשה הוא על שם "יתרו" כהן מדין, כי הוא היה יחיד בדורו למדינים כמו חָתְנוֹ משה רבנו, שגם הוא היה יחיד בדורו לישראל. וזה מתחיל כשברח משה מפני פרעה אשר בקש לְהָרְגּוֹ כאשר איש עברי הלשין על משה בפני פרעה כי הרג מצרי שהכה עברי. (שמות ב/יד)  ברח משה ממצרים וישב (משה) בארץ מדין וישב על הבאר. (שמות ב/טו) משה גם לָמַד מיעקב שנזדוג לו זווגו על הבאר ומשם הוא הגיע אל יתרו ששמו גם רעואל (אחד  משבעת שמותיו של יתרו). יתרו נתן למשה לאשה אחת משבע בנותיו את צפורה. אנחנו יודעים כי פרשת יצרו מתחילה אחרי מכות מצרים ולאחר שהוציא אלהים את ישראל ביד חזקה ובזרוע נטויה ממצרים על ידי משה עבדו. ידיעות אלו הגיעו לאזני יתרו כהן מדין חותן משה, את אשר עשה אלהים למשה ולישראל עמו  כי הוציא ה' את ישראל ממצרים (יח/א) אז הזדרז יתרו להחזיר את צפורה בתו ושני בניה למשה לאחר שמשה גרש את צפורה אשתו בעת קבלו השליחות שהטיל עליו אלהים, להוציא את ישראל ממצרים, ומשהדבר נעשה יכול היה משה לשוב אל אשתו ולקבל את שני בניו. הפרשה גם עוסקת במעמדו המכובד של משה כי בְּבָרְחוֹ מפרעה, ובבואו אל מדין הוא היה מתכבד ביתרו שנאמר: כהן מדין, ואילו בפרשה זו התהפכו היוצרות ויתרו כהן מדין מתכבד במשה שנאמר עליו חותן משה. ומשספר משה לפרעה את הנסים והנפלאות שעשה אלהים בהוציאו את ישראל ממצרים נאמר: וַיִּחַדְּ יתרו. המלה וַיִּחַדְּ כפשוטה זה שָׁמַח, כי המדינים- הישמעאלים נוהגים בשבחם את האלהים הם אומרים את יִחוּדוֹ : אלהים אחד ואֵין אֱלוֹהַ זֻלַּת אֱלֹהִים ובערבית אומרים (لا اله الا الله) ומדרבנים את המאמינים לאמור: וַחִּידוּ (وحدو). לכן ניתן לאמר כי יתרו שִׁבַּח את האלהים. כפי הנראה אין בשפה העברית  ביטוי "יִחַד" במשמעות שָׂמַח, לכן רבותינו ז"ל ראו צורך לדרוש את המלה וַיִּחַדְּ מן "שֹׁרֶש" חדד – או ממנה נאמר נעשה בשרו חִדּודִין (קמטים) מרב צער כי היה מיצר על אבוד מצרים. לכן נאמר:  גר עד עשרה דורות לא תבזי ארמי בפניו (בפני הגר) ויש פתגם ערבי שמבטא זאת גם שאומר:  אל תאמר לשתום עין (עִוֵּר עין אחת) שהוא שתום עין  בערבית אומרים : לָא תְּאוּל לִלְאַעְוָר אַעְוָר פִי עֵינוֹ. אלא שיתרו כאן מגלה הזדהות ממשית עם ישראל מול משה חֲתָנוֹ בשבחו את גדולת אלהי ישראל בפני משה באמרו לו: עתה ידעתי כי גדול ה' מכל האלהים (יח/יא) . מכאן מגיעים רבותנו למסקנה כי יתרו התגיר כי הרי הוא שבח את אלהי ישראל, אלא דא עקא באמרו: "גדול ה' מכל האלהים" משתמע ממנה שיש אלהים אחרים שיתרו מאמין בהם אלא ה'  הגדול מכלם כי על כן נאמר: וַיְשַׁלַּח מֹשֶׁה אֶת חֹתְנוּ וַיִּלֶךְ לוֹ אֶל אַרְצוֹ. (יט/כז) ואל אמונתו.

 

אַנְשֵׁי חַיִל יְרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָּצַע

בפרשה זו יתרו לא רק יצא לקראת משה להקביל פניו, אלא הציע לו כבעל נסיון שיפריד בין היות משה מחוקק, המביא דבר אלהים לעמו, לבין היותו שופט את העם. ויתרו מנמק את הפרדת הרשות המחוקקת מן הרשות השופטת, באמרו לו: נָבֹל תִּבֹּל גם אתה וגם העם הזה אשר עמך כי כבד הדבר לא תוכל עֲשֹׂהוּ לְבַדֶּךָ.(יח/יח) , לכן אתה תהיה "המזהיר" – "המחוקק" שנאמר: והזהרתה אתהם (את העם) את החקים ואת התורות והודעת להם את הדרך ילכו בה  ואת המעשה אשר יעשון .( יח/כ)  במלים רגילות אתה משה תהיה המחוקק מפי אלהים שהוא הרבון בצוי-עשה וצוי-לא תעשה. אתה תהיהבלשון ימינו "הרשות המחוקקת" ואילו את הרשות השופטת בחר אותה מקרב העם ובלבד שיהיו אלה אשר יתמנו לשפוט את העם יהיו להם תכונות אלה: אַנְשֵׁי חַיִל יְרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָּצַע…. וְשָׁפְטוּ את העם בכל עת ..(יח/כא,כב)  אפשר לומר כי משה הקדים את זמנו יותר משלושת אלפים שנה, הקדים את מונטסקייה ורוסו – שני הוגי-דעות צרפתים מהמאה ה- 18 שמיחסים להם את רעיון הפרדת הרשויות שבתורה שהובעה מפי יתרו אל משה , עוד בטרם ניתנה תורה לישראל. גם מדינת ישראל כמדינה הלכה בעקבות משה ויתרו בהפרדת הרשויות, הן הרשות המחוקקת שהיא  הכנסת עשהעם הוא הרבון שבוחר את הכנסת, והרשות המבצעת שהיא הממשלה והרשות השופטת  הם השופטים ומערכת בתי המשפט בתי הדין למיניהם ולדרגותיהם כולל בית המשפט העליון לערעורים וגם בית-דין גבוה לצדק. וחשוב מכל שהרשות השופטת תהיה עצמאית ולא מכפיפה עצמה לרשויות האחרות. ובפרשה מובאות לנו תכונות השופטים כפי שיתרו הגדירם:  אנשי חיל  אפשר לפרש  "חַיִל" דהיינו עֹשֶׁר שנאמר: עשית לך חיל, ותעש זהב וכסף באוצרותיך (יחזקאל כח) , אלא ש"חיל" מתפרש גם ל"הצלחה" , רש"י אומר כאן, שיהיו אלה בעלי אמצעים חמריים שיעמדו בפני פיתוי כספי שלא לקבל שֹׁחַד או טוֹבַת הנאה כלשהי. יתכן ואלה יבואו גם מתוך פשוטי העם. התכונה השניה יראי אלהים שאינם חוששים מאדם בעל שררה, או בעל השפעה, או בעל זרוע. אנשי אמת, אלה שיכולים להגיע לחקר האמת שנאמר: פשרו על אנשי הָאֱמֶת עושי התורה. (חבקוק ז/י)  שֹׂנְאֵי בצע, הבזים לָעֹשֶׁר שמקורו בעוות דין. אלה התכונות שעלינו לשים לנגד עינינו בבחירת רשויות הממשל.

 

המדבר שטח היה הפקר שאינו שיך לעם כלשהו.

בני ישראל נקראו "עם", תחילה על ידי פרעה שאמר : הנה "עם בני ישראל" רב ועצום ממנו (שמות א/ט) הם נהיו לעם במצרים ולא בארץ כנען א"י. גם אברהם אבי האמה נולד מחוץ לא"י  בארם נהרים גם רוב שבטי ישראל נולדו בפדן ארם ואהרן, משה ומרים נולדו במצרים. גם התורה ניתנה לישראל במדבר על הר סיני במקום שלא היתה לאף אומה זכות עליו,  בדימוסיון של עולם – בשטח הפקר זאת כדי שלא יאמר עם זה או אחר שהתורה ניתה בתחומו והיא שלו בלבד. היא ניתנה בשטח הפקר שאין לאיש זכות עליו, לכן משקבל אותה עם ישראל לא תוכל אומה כלשהי לטעון כי היא שלה. אלא מה עשו אומות מסוימות דומיננטיות בעולם, הן נטלו חלק מדברי התורה וזנחו חלק אחר, בעיקר החלק הכולל מצוות עשה ומצוות לא תעשה ובטלו את המיחד את עם ישראל שקבל את התורה ללא תנאי בטרם אומות אלה הופיעו כאלף וחמש מאות שנה אחרי בני ישראל שנהיו לעם וחלק הופיע אחרי כ- 2900 שנה מהיות ישראל לעם והן עשו להם תורות משלהן חלק עשה "ברית מיושבי המדבר הופיע אחרי הברית החדשה בכ- 600 שנה ובראשו נביא האומר כי אלהים נתגלה עליו והוריד לו ספר "מקרא" הוא הקוראן שרובו ככולו הינו העתק משובש של הכתוב בתורה עם תוספות משלו, וחיב בכוח החרב שבני האדם יקבלו תורתו וילכו לפיה. אמנם עיקר האמונה היא בדבר יחודו של אלהים אלא גם חיב להאמין ב"נביאו" כאחרון הנביאים ושליחו של האלהים על אדמות ובכך פסל אמונתו של עם ישראל ואמונת אנשי הברית החדשה וגזר עליהם לקבל את הָאִסְלָאם בהכנעה .

 

ט"ו בשבט ועשרת הדברות

הדברות הם עשרה דברים שפונים לכל אדם אישית המחויב לעשות ככתוב בעשרת הדברים ולהמנע מעשית דברים אחרים. עשרת הדברים ניתנו לישראל במעמד הר סיני. ומכאן מתעוררת שאלה מדוע לשון הדברים מופנית אל "היחיד" ולא אל "הרבים" שנאמר: אני ה' אלהיך והדבר השני : לא יהיה לך אלהים אחרים על פני, יוצאי ארם צובא מבי עמנו יודעים כי רבי סעדיה גאון (הרס"ג) ערך עשרת דברות בלשון ערבית עממית מדוברת שכל אחד מן העם יבין מה אומרים עשרת הדברים וכל הנאמר עליהם על ידי גדולי הדורות עשרת הדברות מוכרות ליוצאי אר"ם בשם הערבי "אבתידא כלאמנא" (ראשית אמרינו): שם נאמר והיה הַדִּבֶּר יוצא מאצל רבון העולמים והופיע הדרו על הר סיני הזדעזעה תבל וקרביה ורעשה כלה וזעו יבשותיה ונעו עמודיה ונדהמו יושביה ועוד, על השאלה מדוע הדברים מופנים ליחיד ולא לרבים ? נאמר, שישראל באו כגוף אחד לקבל עשרת הדברות ובנפש אחת. טעם שני: ואפשר גם הוא גם מניח את הדעת: הדברים נאמרו בלשון יחיד כי כוונו לכל פרט ופרט כיחיד שחיב הוא בקיומה של מצוה ואין הוא יצא ידי חובה אם יתן לאחר לקימה במקומו. ויש האומרים שהן נאמרו בלשון יחיד כדי שהאדם יחשוב שאין בעולם אלא הוא ולכן אין מי ימלא מצוות אלו אלא הוא. זאת נוכח האמור כי כל אחד ואחד מסוגל לבטל את התורה כולה. מכאן שכל אחד ואחד מְצֻוֵּה לקיים את מצוות התורה ולא לסמוך שיש מי שמקיים את המצה במקומו. ולצערנו בימינו אחרת.

 

מֵאָז  לֹא בָּעַר דבר בְּסִינַי והַסְנֶה לֹּא מְאֻכַּל

והָחֹמֶר הופך  נעשה חשוב  והטוב  מְסֻכַּל

וְאָדָם כְּיִתְרוֹ המְלַמֵּד דַּעַת אֹזֶן  לֹא שׁוֹמַעַת

וַאֲשֶׁר לְעֲשֵה וְלֹא תַעֲשֶׂה הָעָם נִבְעַר מִדַּעַת

וְרוֹאִים אָנוּ שֶׁכֹּל אָדָם הַטּוֹב  בְּעֵינָיו  יַעֲשֶׂה

אַפילו הִשִּׂיג  אֶת מְבוּקָשׁוֹ הוּא  לֹא מִתְרַצֶּה

וְאַתָּה שׁוֹאֵל  בַּמֶּה טָעוּ  בְּדוֹר זֶה הַמְחָנְכים

וְאִם מְלַמְּדֵינוּ  כֹּל  כַּךְ בּוּרִים  אֵיכָה  נַחְכִים

       וּמִסָּבִיב שׁוֹרֵץ הַשֶּׁרֶץ  וְהָאוֹיֶב מתכנן  מַכֶּה

       יָדֵינוּ כְּבוּלוֹת לַשַּׁוְא לָהֵיתֶר מהאמות נְחַכֶּה

      וְיֵשׁ לָעַמִים דִּבְּרוֹת  מִשֶּׁלָּהֶם  נְלֵךְ  לִהִתְבּוֹנֵן

הָרָשָׁע מַכֶּה בָּנוּ וּמִתְאוֹנֵן וּמַשִּיגֶנוּ לְהִתְלוֹנֵן*

(משל ידוע: צ'רבני ובכה סבאני ואשתכא.

(ضربني وبكى سبقني واشتكى)

וּבְט"וּ בִּשְׁבָט מִדֵּי שָׁנָה בְּאָכְלֵנוּ מִפְּרִי  הָאָרֶץ

מוּבָאוֹת עֲשֶׂרֶת הַדִּבְרוֹת בְּסִגְנוֹן יוֹצְאֵי אֶרֶ"ץ

וְהֵם   מוֹבָאִים  שׁוּב  כְּדבְרֵי שִׁירָה

וּלְמִי נִתְּנָה תּוֹרָה הִיא עַצְמָה מוֹרָה

לָעַמִּים נְתַתִּיהָ וְגַם לָכֶם בָּנָי   לָכֵן נִתְנָה בַּמִּדְבַּר עַל הַר סִינָי

קַיְמוּ  מִצְווֹתֵיהָ בְּדַרְכֵי נֹעַם    הִיא תִּשְׁמָרְכֵם תָּמִיד וּלְעוֹלָם.

לְפִיכַךְ  אֶל  עֲשֶׂרֶת     הַדִּבְּרוֹת  הֱיֶה  קָשׁוּב

בָּחַרְתִּי  לְשַׁנֵן  שׁוּב    אֶת הַדִּבֵר וְגם הַכָּתוּב

שִׁנִיתִי אֶת  הַצּוּרָה    לִשְׂפַת הָעַם  השְׁגוּרָה

אֶתֵּן פֵּרוּשׁ לַמִּקְרָא     וְאֶקְרָא   כל   הָעֲשָׂרָה

קִיּוּמָם לָכֶם אוֹתִיר    וּלְדִמְיוֹנְכֶם   הֶעָשִׁיר

אֲנָכִי ה' אֱלֹהֶיךָ נֶאֱמַר בְּסִינָי    לֹא יִהְיֶה לְךָ ה' אֲחֵרִים עַל פָּנָי

כִּי הַשֵּׁם  הִרְאָה כֹּחוֹ  וְיִחוּדוֹ     וְגִלָּה שֶאֵין אֱלֹהִים עוֹד מִלְּבַדּוֹ

לֹא תַּעֲשֶׂה לְךָ  פֶּסֶל  וּתְמוּנָה     וְקַדֵּשׁ אֶת שֵׁם שָׁמַיִם בְּאֱמוּנָה

טַע אֱמוּן בַּזֻּלַּת תָּמִיד וְעַכְשׁו     וְאַל תִּשַׂא   שֵׁם אֱלֹהֶיךָ  לַשַּׂוְא

ה' כּוֹנֵן עוֹלָם בְשִׁשָּה, וְשָׁבַת      וְנָתַן  לָאָדָם  הַמְנוּחָה  בְּשַׁבָּת

בְכָבֶדְךָ אָבִיךָ וְאִמְּךָ הַהוֹרִים      יִהְיוּ יָמֵיךָ  אֲרֻכִּים וּמְאֻשָׁרִים

זְכוֹר הַלָּאוִים וְאַל נא תִּשְכַּח      אֶת הַדִּבֵּר  הַשִׁשִּי  לא  תִּרְצַח

אֱהַב אֶת אֶשֶׁת חֶקֶךָ אֵם הַטַּף   וְאַל  תְּחַלֵּל כְּבֹודָהּ  ולֹֹא תִּנְאַף

אַל תִּפְגַּע בָאָדָם בַּבָּיִת וּבָרְחוֹב   וְאֶת רְכוּשׁוֹ  וְדַעְתּוֹ לֹא  תִּגְנוֹב

הַשֵּם יוֹדֵעַ הַכֹּל עַד אֵין חֶקֶר    לָכֵן לֹא  תַּעֲנֶה  בְּרֶעֲךָ  עֵד שֶׁקֶר

דַּי לְךָ בַּיֵּשׁ וְאַל תִתְאַוֶּה לְעוֹד    וְאֶשֶׁת רֶעֶךָ  וּרְכוּשׁוֹ לֹא תַּחְמֹד

Previous Article

מהפך: בית ספר מיושן בעפולה הפך למכללת ...

Next Article

נפתחה עונת הגלישה בחרמון

0
Shares
  • 0
  • +
  • 0

אולי יעניין אותך גם

  • חדשותכללי

    תנועת אומ״ץ בפנייה לרמטכ״ל: ״פיקוד העורף מבצע אימונים והדרכות לרשויות מקומיות בניגוד לכללי מינהל תקין״

  • חדשות-חברתיות
    חדשותמשפט

    תנועת אומ"ץ דורשת למנוע את מינויו של אריה דרעי לשר בממשלה הקרובה

  • חדשותחדשות חברתיותחדשות מקומיכללי

    התושבים במוקד

פוסטים אחרונים

  • ט״ז בסיון ה׳תשפ״ה (12/06/2025)

    אומ"ץ לוחצת לקדם חוק שיבטיח ריבית הוגנת לציבור

  • י״ג בסיון ה׳תשפ״ה (09/06/2025)

    בית המשפט הכריע: כל אחד יקבל כלב ויממן את גידולו

  • י׳ בסיון ה׳תשפ״ה (06/06/2025)

    גוש במוח לא טופל בזמן – האישה נאלצה לעבור 4 ניתוחים ונפטרה בסבל קשה

  • ט׳ בסיון ה׳תשפ״ה (05/06/2025)

    קטרגייט מסתעפת: קריאה לזמן את בנו של ראש הממשלה לעדות

  • ז׳ בסיון ה׳תשפ״ה (03/06/2025)

    מהכנס בלונדון אל בית המשפט: כשהחשד לבגידה הפך לסערת גירושין מתוקשרת

logo

תמונות קנבס פוסטרים ליתוגרפיות מסגרות מוכנות מראות טפטים הדפסה על קנבס עורך דין דיני עבודה חיפה גלמיר

  • Latest Posts

  • קרדיט CHatgpt

    אומ"ץ לוחצת לקדם חוק שיבטיח ריבית הוגנת לציבור

    By יונתן בן אברהם
    ט״ז בסיון ה׳תשפ״ה (12/06/2025)
  • בית המשפט הכריע: כל אחד יקבל כלב ויממן את גידולו

    By יונתן בן אברהם
    י״ג בסיון ה׳תשפ״ה (09/06/2025)
  • גוש במוח לא טופל בזמן – האישה נאלצה לעבור 4 ניתוחים ונפטרה בסבל קשה

    By יונתן בן אברהם
    י׳ בסיון ה׳תשפ״ה (06/06/2025)
  • הדמייה של CHATGPT AI

    קטרגייט מסתעפת: קריאה לזמן את בנו של ראש הממשלה לעדות

    By יונתן בן אברהם
    ט׳ בסיון ה׳תשפ״ה (05/06/2025)

נותנים יד בחורף

תאריך היום

כ׳ בסיון ה׳תשפ״ה (15/06/2025)
  • חדשות חברתיות
  • אודות
  • צור קשר
  • פרסם אצלנו
בניית אתרים | בניית אתרים וורדפרס